Pénz, pénz s megint csak pénz: februári képviselő-testületi ülés I.

A költségvetéshez alapvetően három összetevő szükséges: pénz, pénz s megint csak pénz. Az önkormányzat február 13-ai testületi ülése nemcsak folytatta a decemberi, januári költségvetési, pénzügyi fókuszú tárgyalássorozatot, hanem még központibbá tette azt. A költségvetési rendelet, valamint az önkormányzati tulajdonú kft.-k üzleti tervének elfogadása azonban indokolja ezt a helyzetet.

A költségvetési eszmecserék már hónapok óta tartanak, mutatott rá Kérges László polgármester bevezetőjében. A legfontosabb elveként az kristályosodott ki, hogy a biztosan bejövő minimális bevétellel és a mindenképp szükséges maximális kiadással számoljon a város, hogy az ehhez képest beérkező-bennmaradó pluszforrások valódi tartalékot képezzenek, amelyekről már szabadon lehet dönteni. Ez a fajta alultervezettség biztonságérzetet nyújt a gazdálkodáshoz. A költségvetés ugyanakkor nem a polgármester és a jegyző felelőssége, hanem az egész testületé. A tervjellegből pedig az következik, hogy a képviselők és illetékes bizottságaik a jövőben rendszeresen, az eddigieknél sűrűbben figyelemmel követik és megbeszélik aktuális állását, a célok, a feladatok és a lehetőségek reális viszonyát. A városi terv idén már valódi tartalékképzést irányoz elő, illetve a hosszú évek óta igénybe vett, 100 milliós nagyságrendű likvidhitel kivezetését kívánja elérni. Ugyan csak 3 M Ft értékben, de a közösségi költségvetést is kipróbálhatja idén Maglód.

A költségvetés meghatározottságainak múltbéli okaira leginkább Herendi Tamás alpolgármester számításai világítanak rá: a járás 4 településéből az 1 főre jutó 2024. évi költségvetési bevétel szempontjából Vecsés több mint 2-szer, (a Maglód-méretű) Üllő több mint 3-szor, Ecser pedig majdnem 4-szer jobb helyzetben volt/van, mint városunk. Innen indulunk.

1. táblázat: Az 1 főre jutó költségvetési bevétel a Vecsési járásban

TelepülésKöltségvetési bevételLakosságszám1 főre jutó bevétel
Ecser4 338 965 000,- Ft4220 fő1 028 191,- Ft
Üllő10 485 101 792,- Ft13 034 fő804 442,- Ft
Vecsés12 858 305 300,- Ft21 661 fő593 615,- Ft
Maglód3 295 481 284,- Ft12 431 fő265 102,- Ft

A jelen meghatározottságai mindemellett főleg kormányzati intézkedések következményei. Január 1-jével a minimálbér 290 800,- Ft-ra, a garantált bérminimum 348 800,- Ft-ra változott, és jelentős többletkiadást okoz a pedagógus életpálya miatti béremelés is (az óvodákban foglalkoztatott pedagógusok révén, akiknél így átlagosan 20,12 %-kal nőnek a helyi bérek). Egyáltalán nem elhanyagolható tényező az inflációs hatás, amelyet minden szolgáltatás árába be kell építeni. A szolidaritási hozzájárulás eközben 30%-kal, több mint 37 millió Ft-tal nő. Eközben a legnagyobb saját bevételünket, az iparűzési adót tehát, gyakorlatilag befagyasztották az előző évi szinten (egy még kidolgozatlan járási pályázati keretbe utalva a többletet).

2. táblázat: Maglód 2025. évi költségvetése

               RovatForintban
Személyi juttatások1 352 467 600,-
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó181 346 670,-
Dologi kiadások759 500 000,-
Ellátottak pénzbeli juttatásai27 000 000,-
Egyéb működési célú kiadások680 288 477,-
Működési kiadások összesen3 000 602 747,-
Beruházások95 000 000,-
Felújítások37 991 747,-
Egyéb felhalmozási célú kiadások0,-
Finanszírozási műveletek161 886 796,-
Kiadások összesen3 295 481 284,-
Működési célú támogatások államháztartáson belül1 325 581 116,-
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belül0,-
Közhatalmi bevételek1 342 500 000,-
Működési bevételek260 635 000,-
Működési célú átvett pénzeszközök1 000 000,-
Működési célú bevételek összesen2 929 716 116,-
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök0,-
Finanszírozási bevételek365 765 168,-
Bevételek összesen3 295 481 284,-

Megjegyzés: a pontos és részletes adatsorok és kifejtésük a nyilvános előterjesztésben olvashatók

Kerek Tibor, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke kiemelte, a költségvetés az elmúlt időszak hosszas eszmecseréinek eredménye, így mindkét gazdasági bizottság támogatta azt. Szimpatikus számára a racionális szemszög. Örömmel üdvözölte a közösségi költségvetés és a negyedévenkénti áttekintés lehetőségét. Hangsúlyozta, a legtöbb vita a szűk mozgástérből következik. Úgy látja, a központi intézkedések az önkormányzatokat a jelentős elvonásokkal és intézkedésekkel a nagy ipari beruházások felé tereli. Reméli, Maglódon még lehet úgy alakítani a gazdálkodást, hogy ebbe a csapdába ne sétáljon bele a város. Azt kérte, a jövő évi tárgyalásnál a jelenleginél is részletesebb, informatívabb előkészítő dokumentumokat kapjanak a bizottsági tagok.

Kérges László polgármester és Takács Béla jegyző egybehangzóan emelték ki: a jogszabályoknak mindenben megfelelően történt az előkészítő munka, emellett az ő ajtajuk ugyanúgy mindig nyitva áll a képviselők előtt, mint a pénzügyi irodáé is. A még szélesebb körű előkészítésnek azonban ki lehet találni a módját.

Lévai Attila az ekkor még távol lévő Marton Gábor nevében emelte ki a költségvetés egy részletét: számukra a szennyvízátemelő szivattyú megvalósulása prioritás. A Kulturális, Oktatási és Ifjúsági Bizottság elnökeként pedig hangsúlyozta, hogy a területre előirányzott összegek emelkedtek.

Jenei Péter elégedetlenül vetette össze a tavalyi és az idei költségvetés előkészítettségét. Szerinte a 2024-es büdzsé sokkal részletesebb, áttekinthetőbb volt. Mivel nem a választások határozták meg, így telt az Árpád-park és az iskolaudvar, illetve a helytörténeti gyűjtemény környékének felújítására is. Szerinte semmilyen konkrétumot nem említ a terv a beruházásoknál, semmitmondó adat számára pl. az informatikára költendő 32 M Ft. Nincs szó benne az átemelőről és a sportról sem. Mindez így nagyon kevés – zárta felszólalását a képviselő, aki azonban sem a januári előkészítő ülés vitájában nem említett semmilyen aggályt, sem a költségvetést tárgyaló bizottsági üléseken nem vett részt.

Herendi Tamás alpolgármester válaszában rámutatott, hogy egy jogszabályi előírás nyomán minden óvodai csoportban, ahol bevezették a Kréta-rendszert, kötelező lett a számítógép beszerzése. Továbbá sajnos cserére szorul a Városháza szervere, illetve a képviselői munkát elősegítői laptopok beszerzése is szükségessé vált. A Maglódi TC elnökével folytatott tárgyalásokról többször több fórumon beszámoltak. Ezek eredményeként a Maglód Projekt költségvetéséből kivezetik a burkolt sporttámogatásokat, és szerződéses alapon biztosítják a sportegyesületnek a működési költségeket 19 M Ft erejéig. A helyi sportéletet természetesen más egyesületek esetében is támogatja a testület, de csak átlátható és kölcsönösen előnyös alapokon.

Az alpolgármester beszámolt az említett kútberuházásról is: 2023. novemberben döntött az akkori testület arról, hogy saját erőt biztosít a kutak felújításhoz az az évi költségvetés többletbevételei terhére. Ezt be is tervezték akkor 2024-re bruttó 22 225 000 Ft értéken. A 2024. március 21-én kötött vállalkozói szerződés már 34 925 000 Ft-ról szólt. Május 31-e volt a határidő, december 5-én teljesült a szerződés, ám a teljesítési igazolás nem volt jó, nem fizették ki, ezért terheli az a kifizetés az idei költségvetést is. Herendi Tamás arról is tájékoztatta az ülést, hogy jelenleg egy futó pályázata van a városnak. (2023 decemberében a testület egyhangúlag megszavazta: 125 M Ft-ra pályázzunk a „Helyi humán fejlesztések” kiírás keretében, és Partnerségi Munkacsoport jöjjön létre ennek érdekében, a polgármester pedig a beszerzési eljárásrend alapján válassza ki a pályázatíró céget, illetve 2024. január 12-ig nyújtsa be a pályázatot. Azóta még döntés nem született.)

Rudolf Jenő pénzügyi vezető azt a kiegészítést fűzte a szóvá tett beruházásokhoz, hogy az alpolgármester vezetésével felmérték az önkormányzati intézmények műszaki állapotát. Mintegy 30 db klímaberendezés szükséges két óvodába és a Rákóczi u.-i rendelőbe. Azért nincs viszont mindehhez, illetve más beruházási tételekhez „skatulya” rendelve a tervben, mert mindennek az összegszerű meghatározása még nem ismert, és a klímabeszerzés ugyanúgy a testület elé kerül, ahogy az informatikai beruházás is. Az átemelő kivitelezése egyébként elindult. Folyamatos egyeztetés zajlik arról, hogyan lehet ennek a forrásait előteremteni, az önkormányzatra eső költségeit pedig csökkenteni (pl. korábban ki nem számlázott bérleti díjjal), illetve több évre elnyújtani. Kérges László kiegészítése szerint egy „háromlábú” szerződés keretében kerül sor erre a beruházásra: a DPMV, az önkormányzat és a vállalkozók között. Arra törekszenek, hogy a legkevésbé terhelje ez az önkormányzat költségvetését, és természetesen felkínálta Jenei Péternek is a dokumentumokba való betekintés lehetőségét.

A költségvetési rendeletet végül a politikai „térképnek” megfelelően két nem és egy tartózkodás mellett fogadta el a testület. A jogszabály jelentőségére tekintettel számoltunk be erről a témáról a megszokottnál részletesebben. A testületi ülés videófelvétele itt látható: https://www.youtube.com/watch?v=0DO0tjejvAI&t=956s

Maguk a számok és a még rendelettervezetet tartalmazó előterjesztés olvasható a maglod.hu oldalon: https://www.maglod.hu/feltoltesek/allomanyok/Dokumentumok/MENUPONTOK/DOKUMENTUMOK/Kepviselo-testuleti%20es%20bizottsagi%20ulesek%20meghivoi%2C%20eloterjesztesei/2025/2025.02.13/01a_k%C3%B6lts%C3%A9gvet%C3%A9s_rendeletettervezettel_EGYBEN.pdf