Majdnem teljes összhang

A maglodhangja.hu féléves fennállásának legrövidebb önkormányzati tudósítása volna, ha csak annyi állna itt, hogy a március 13-ai képviselő-testületi ülés 15 nyilvános szavazásából 14-előterjesztést egyhangúlag fogadtak el a képviselők.

Így a házi segítségnyújtás igénybevételéről és az ellátásért fizetendő térítési díjakról szóló rendeletet éppúgy 11 igennel módosították, ahogy a nyári és a téli igazgatási szünetet is ekként határozták meg. Az Államkincstár ellenőrzése következtében szükséges, esedékes korrekciókat a Polgármesteri Hivatal szmsz-én és alapító okiratán ugyancsak 11 „igen” gombnyomás tette lehetővé, mint ahogy a Napsugár Óvoda szmsz-én is. A Vecsés és Környéke Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ 2024. évi tevékenységéről szóló beszámolót ugyanúgy köszönettel és egy emberként fogadták el, ahogy a Gyömrő és Környéke Szociális Szolgáltató Központét és a Városi Bölcsődéét is. Teljes volt az összhang a Szivárvány Óvoda igazgatói pályázatának kiírása során éppúgy, ahogy a városi közbeszerzési „terv” elfogadásában is. A fogorvosi rendelő magánpraxisra való igénybevételét kivétel nélkül megszavazták, ahogy a házi gyermekorvosi feladatellátási szerződés módosítását is. A csoportos gáz- és villamosenergia-beszerzés elé pedig senki sem gördített akadályt, ahogy a bölcsőde mögötti terület fejlesztési javaslata elé sem. Az érintett kérésére zárt ülésen vitára bocsátott bérezési kérdés sem osztotta meg a testületet: a Maglód Projekt Kft. ügyvezetőjének díjazását egyhangú szavazás fogadta el. A Víz Koalícióhoz való csatlakozás viszont 3 csoportra szedte a testületet, amely végül így elutasította a javaslatot.

Lehetne tehát akár ennyi is az összefoglaló, hiszen az előterjesztések elérhetők a Városháza honlapján, a felvétel pedig a Tizenhetes Csatorna Maglód videóján. Szeretnénk azonban megkönnyíteni a tájékozódást.

Módosítások

A nyári igazgatási szünet 10 munkanapon át tart majd: július 21-étől augusztus 1-jéig. A téli szünet 5 munkanapot ölel fel: december 23-ától január 2-ig. (Egyébként a jogszabályi ajánlásnál, amely nyárra 5, télre 2 egybefüggő naptári hetet irányoz elő az igazgatási szünetre, a maglódi gyakorlat jóval inkább „felhasználóbarát”.)

A házi segítségnyújtás igénybevételéről és az ellátásért fizetendő térítési díjakról szóló rendeletet főként a költségvetési adatoknak, valamint a jelenleg ellátásban lévő 47 fő jövedelmi viszonyainak, a jövedelmek szórtságának, a gondozási órák számának figyelembevételével módosították. Az igénybe vevők jelenlegi 4 kategóriáját 6-ra bővítették, így lesz egy olyan díjsáv is, ahol az ellátott térítés fizetése nélkül veheti igénybe a szolgáltatást, mert így alacsony jövedelme, jövedelemnélkülisége miatt egyenlő eséllyel juthat hozzá a számra szükséges segítséghez.

A Polgármesteri Hivatal utoljára 2014-ben módosított alapító okirata és szervezeti és működési szabályzata már nem teljeskörűen tartalmazta a kormányzati funkciók szerint besorolt alaptevékenységeket, az szmsz-ből hiányoztak az önálló költségvetési szervvel nem rendelkező, az önkormányzathoz tartozó költségvetési szervek gazdasági feladatainak ellátását szabályozó rendelkezések is. A korrigált dokumentumok már mindenben megfelelnek a hatályos jogszabályi előírásoknak.

A testület mint fenntartó elfogadta a Napsugár Óvoda szmsz-módosításait is szintén jogtechnikai okokból.

Három szociális beszámoló

A Vecsés és Környéke Család- és Gyermekjóléti Szolgálat és Központ 2024. évi tevékenységéről szóló beszámoló bizottsági tárgyalásán emelte ki a maglódi egység vezetője, Mayerné Lénárd Aranka, hogy sok-sok településen jellemző módon akár egy-egy ügyet is több munkatárs visz (felváltva), olyan erős a munkatársak elvándorlása. Maglódon ezzel szemben több mint 2 évtizede együtt dolgoznak a kollégák, ami felbecsülhetetlen érték. A beszámoló maga a járás szociális helyzetének tanulságos összehasonlító elemzése: a rideg számok mögött emberi tragédiák sokaságával – és egy maroknyi elszánt szakember odaadó és kimerítő munkájával. (A fontosabb számsorokat l. a tudósítás végén!)

A Gyömrő és Környéke Szociális Szolgáltató Központ 2017 július óta látja el a maglódi szociális étkeztetést az Új Halászkert konyhája révén. 58 fő veszi igénybe ezt az ellátást (Gyömrőn 82). Diabetikus diétát sajnos nem tudnak biztosítani.

A 6 éve megnyílt Városi Bölcsőde 1,5 éves kortól 6 csoportszobában 76 gyermeket lát el (köztük 4 SNI státusút). Legutóbb már 40 volt a túljelentkezők száma (mintegy 20-an maglódiak). 2024-ben 61 gyermek távozott (óvodába vagy más okból). Mivel egyre fiatalabb korban kerülnek be a bölcsődébe, ezzel párhuzamosan nő a gondozotti idő, és csökken a felszabaduló férőhely száma.

Kiírás és közbeszerzés

Augusztus 14-én lejár a Szivárvány Óvoda vezetőjének megbízatása, amely legfeljebb 5 évre adható. Az álláshely betöltésére még márciusban pályázatot írnak ki.

Törvényi kötelezettség éves közbeszerzési terv készítése. A Városháza egyelőre azonban nem számol közbeszerzéssel, ugyanakkor felkérte az önkormányzat tulajdonában álló kft.-ket, hogy saját tervüket március 31-ig fogadják el, és jelentessék meg.

Orvosi ügyek

A Járási Hivatal előírása szerint a gyermek háziorvosok rendelési idejét az eddigi gyakorlattal szemben szerződésben kell rögzíteni, így dr. Nagy Erzsébet jelenlegi rendelési idejét már a Kidscare Kft.-vel kötött szerződés módosítása tartalmazza.

Az egyhangú testületi döntés nem tükrözte a bizottságokban kialakult parázs vitát dr. Tóth Éva fogorvos magánrendelésének engedélyezésére vonatkozó kérelméről. Az egyik képviselő méltatlan és alaptalan vádaskodása a 6200 beteget a lehető legnagyobb lelkiismeretességgel és hozzáértéssel ellátó doktornővel szemben eleve rossz szájízt adott a helyi egészségügyet egyértelműen fejlesztő javaslatnak. De az önkormányzat üzleti vagy szociális-egészségügyi szempontú hozzáállása sem feltétlenül azonos kimenetelű. Végül azonban mindenki „igen”-nel szavazott a hétfőn és szerdán 14–16 óra közötti magánpraxisra, amelyet 3 éves, inflációt követő szerződésben rögzítenek.

Csoportos beszerzés

Tavaly 54,3 M Ft-ot költött a város (a bölcsőde, az óvodák, a kft.-k, a hivatal + közvilágítás) áramra, 31 M Ft-ot pedig gázra. A csoportos gáz- és villamosenergia-beszerzés révén 2023-hoz képest 7,2 M, illetve 7,5 M Ft éves megtakarítást értek így el havi nettó 57 e Ft díjért.

A bölcsőde mögötti 5000 m2 terület művelés alól történő kivonását is támogatta a testület, mintegy 1,5 M Ft-ot biztosítva a költségeke, hogy később szabadidőpark létesülhessen itt. A célok vitathatatlanok, igaz, a bizottsági vita fontos érve volt, hogy első lépésként egy településfejlesztési stratégiát kellene kidolgozni, amibe illeszkedhetne aztán a parktervezés. Akadt, aki ebben az összefüggésben a milliós költséget is korainak/soknak vélte a városi tartalék mértékéhez képest.

Víz Koalíció?

A legtöbb és legintenzívebb eszmecserét a Víz Koalícióhoz való csatlakozás váltotta ki. A civil szervezetek, szakszerv ezetek és önkormányzatok közösen dolgozhatnak ebben az együttműködésben a hazai vízproblémák megoldásán. A polgármester ellenérveinek lényege viszont: az önkormányzatnak nem szerencsés az országos politikai csatározásokhoz kapcsolódnia, amely átszövi a koalíciót, miközben a keretei nem hatékonyak a helyi problémáink közvetlen megoldására. A DPMV-vel pedig folyik már az együttműködés. A pénzügyi bizottsághoz hasonlóan a testület is az előterjesztő egyetlen igen voksa mellett utasította el a javaslatot.