A költségvetéshez alapvetően három összetevő szükséges: pénz, pénz s megint csak pénz. Az önkormányzat február 13-ai testületi ülése nemcsak folytatta a decemberi, januári költségvetési, pénzügyi fókuszú tárgyalássorozatot, hanem még központibbá tette azt. A költségvetési rendelet, valamint az önkormányzati tulajdonú kft.-k üzleti tervének elfogadása azonban indokolja ezt a helyzetet.
A költségvetési eszmecserék már hónapok óta tartanak, mutatott rá Kérges László polgármester bevezetőjében. A legfontosabb elveként az kristályosodott ki, hogy a biztosan bejövő minimális bevétellel és a mindenképp szükséges maximális kiadással számoljon a város, hogy az ehhez képest beérkező-bennmaradó pluszforrások valódi tartalékot képezzenek, amelyekről már szabadon lehet dönteni. Ez a fajta alultervezettség biztonságérzetet nyújt a gazdálkodáshoz. A költségvetés ugyanakkor nem a polgármester és a jegyző felelőssége, hanem az egész testületé. A tervjellegből pedig az következik, hogy a képviselők és illetékes bizottságaik a jövőben rendszeresen, az eddigieknél sűrűbben figyelemmel követik és megbeszélik aktuális állását, a célok, a feladatok és a lehetőségek reális viszonyát. A városi terv idén már valódi tartalékképzést irányoz elő, illetve a hosszú évek óta igénybe vett, 100 milliós nagyságrendű likvidhitel kivezetését kívánja elérni. Ugyan csak 3 M Ft értékben, de a közösségi költségvetést is kipróbálhatja idén Maglód.
A költségvetés meghatározottságainak múltbéli okaira leginkább Herendi Tamás alpolgármester számításai világítanak rá: a járás 4 településéből az 1 főre jutó 2024. évi költségvetési bevétel szempontjából Vecsés több mint 2-szer, (a Maglód-méretű) Üllő több mint 3-szor, Ecser pedig majdnem 4-szer jobb helyzetben volt/van, mint városunk. Innen indulunk.
1. táblázat: Az 1 főre jutó költségvetési bevétel a Vecsési járásban
Település | Költségvetési bevétel | Lakosságszám | 1 főre jutó bevétel |
Ecser | 4 338 965 000,- Ft | 4220 fő | 1 028 191,- Ft |
Üllő | 10 485 101 792,- Ft | 13 034 fő | 804 442,- Ft |
Vecsés | 12 858 305 300,- Ft | 21 661 fő | 593 615,- Ft |
Maglód | 3 295 481 284,- Ft | 12 431 fő | 265 102,- Ft |
A jelen meghatározottságai mindemellett főleg kormányzati intézkedések következményei. Január 1-jével a minimálbér 290 800,- Ft-ra, a garantált bérminimum 348 800,- Ft-ra változott, és jelentős többletkiadást okoz a pedagógus életpálya miatti béremelés is (az óvodákban foglalkoztatott pedagógusok révén, akiknél így átlagosan 20,12 %-kal nőnek a helyi bérek). Egyáltalán nem elhanyagolható tényező az inflációs hatás, amelyet minden szolgáltatás árába be kell építeni. A szolidaritási hozzájárulás eközben 30%-kal, több mint 37 millió Ft-tal nő. Eközben a legnagyobb saját bevételünket, az iparűzési adót tehát, gyakorlatilag befagyasztották az előző évi szinten (egy még kidolgozatlan járási pályázati keretbe utalva a többletet).
2. táblázat: Maglód 2025. évi költségvetése
Rovat | Forintban |
Személyi juttatások | 1 352 467 600,- |
Munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó | 181 346 670,- |
Dologi kiadások | 759 500 000,- |
Ellátottak pénzbeli juttatásai | 27 000 000,- |
Egyéb működési célú kiadások | 680 288 477,- |
Működési kiadások összesen | 3 000 602 747,- |
Beruházások | 95 000 000,- |
Felújítások | 37 991 747,- |
Egyéb felhalmozási célú kiadások | 0,- |
Finanszírozási műveletek | 161 886 796,- |
Kiadások összesen | 3 295 481 284,- |
Működési célú támogatások államháztartáson belül | 1 325 581 116,- |
Felhalmozási célú támogatások államháztartáson belül | 0,- |
Közhatalmi bevételek | 1 342 500 000,- |
Működési bevételek | 260 635 000,- |
Működési célú átvett pénzeszközök | 1 000 000,- |
Működési célú bevételek összesen | 2 929 716 116,- |
Felhalmozási célú átvett pénzeszközök | 0,- |
Finanszírozási bevételek | 365 765 168,- |
Bevételek összesen | 3 295 481 284,- |
Megjegyzés: a pontos és részletes adatsorok és kifejtésük a nyilvános előterjesztésben olvashatók
Kerek Tibor, a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke kiemelte, a költségvetés az elmúlt időszak hosszas eszmecseréinek eredménye, így mindkét gazdasági bizottság támogatta azt. Szimpatikus számára a racionális szemszög. Örömmel üdvözölte a közösségi költségvetés és a negyedévenkénti áttekintés lehetőségét. Hangsúlyozta, a legtöbb vita a szűk mozgástérből következik. Úgy látja, a központi intézkedések az önkormányzatokat a jelentős elvonásokkal és intézkedésekkel a nagy ipari beruházások felé tereli. Reméli, Maglódon még lehet úgy alakítani a gazdálkodást, hogy ebbe a csapdába ne sétáljon bele a város. Azt kérte, a jövő évi tárgyalásnál a jelenleginél is részletesebb, informatívabb előkészítő dokumentumokat kapjanak a bizottsági tagok.
Kérges László polgármester és Takács Béla jegyző egybehangzóan emelték ki: a jogszabályoknak mindenben megfelelően történt az előkészítő munka, emellett az ő ajtajuk ugyanúgy mindig nyitva áll a képviselők előtt, mint a pénzügyi irodáé is. A még szélesebb körű előkészítésnek azonban ki lehet találni a módját.
Lévai Attila az ekkor még távol lévő Marton Gábor nevében emelte ki a költségvetés egy részletét: számukra a szennyvízátemelő szivattyú megvalósulása prioritás. A Kulturális, Oktatási és Ifjúsági Bizottság elnökeként pedig hangsúlyozta, hogy a területre előirányzott összegek emelkedtek.
Jenei Péter elégedetlenül vetette össze a tavalyi és az idei költségvetés előkészítettségét. Szerinte a 2024-es büdzsé sokkal részletesebb, áttekinthetőbb volt. Mivel nem a választások határozták meg, így telt az Árpád-park és az iskolaudvar, illetve a helytörténeti gyűjtemény környékének felújítására is. Szerinte semmilyen konkrétumot nem említ a terv a beruházásoknál, semmitmondó adat számára pl. az informatikára költendő 32 M Ft. Nincs szó benne az átemelőről és a sportról sem. Mindez így nagyon kevés – zárta felszólalását a képviselő, aki azonban sem a januári előkészítő ülés vitájában nem említett semmilyen aggályt, sem a költségvetést tárgyaló bizottsági üléseken nem vett részt.
Herendi Tamás alpolgármester válaszában rámutatott, hogy egy jogszabályi előírás nyomán minden óvodai csoportban, ahol bevezették a Kréta-rendszert, kötelező lett a számítógép beszerzése. Továbbá sajnos cserére szorul a Városháza szervere, illetve a képviselői munkát elősegítői laptopok beszerzése is szükségessé vált. A Maglódi TC elnökével folytatott tárgyalásokról többször több fórumon beszámoltak. Ezek eredményeként a Maglód Projekt költségvetéséből kivezetik a burkolt sporttámogatásokat, és szerződéses alapon biztosítják a sportegyesületnek a működési költségeket 19 M Ft erejéig. A helyi sportéletet természetesen más egyesületek esetében is támogatja a testület, de csak átlátható és kölcsönösen előnyös alapokon.
Az alpolgármester beszámolt az említett kútberuházásról is: 2023. novemberben döntött az akkori testület arról, hogy saját erőt biztosít a kutak felújításhoz az az évi költségvetés többletbevételei terhére. Ezt be is tervezték akkor 2024-re bruttó 22 225 000 Ft értéken. A 2024. március 21-én kötött vállalkozói szerződés már 34 925 000 Ft-ról szólt. Május 31-e volt a határidő, december 5-én teljesült a szerződés, ám a teljesítési igazolás nem volt jó, nem fizették ki, ezért terheli az a kifizetés az idei költségvetést is. Herendi Tamás arról is tájékoztatta az ülést, hogy jelenleg egy futó pályázata van a városnak. (2023 decemberében a testület egyhangúlag megszavazta: 125 M Ft-ra pályázzunk a „Helyi humán fejlesztések” kiírás keretében, és Partnerségi Munkacsoport jöjjön létre ennek érdekében, a polgármester pedig a beszerzési eljárásrend alapján válassza ki a pályázatíró céget, illetve 2024. január 12-ig nyújtsa be a pályázatot. Azóta még döntés nem született.)
Rudolf Jenő pénzügyi vezető azt a kiegészítést fűzte a szóvá tett beruházásokhoz, hogy az alpolgármester vezetésével felmérték az önkormányzati intézmények műszaki állapotát. Mintegy 30 db klímaberendezés szükséges két óvodába és a Rákóczi u.-i rendelőbe. Azért nincs viszont mindehhez, illetve más beruházási tételekhez „skatulya” rendelve a tervben, mert mindennek az összegszerű meghatározása még nem ismert, és a klímabeszerzés ugyanúgy a testület elé kerül, ahogy az informatikai beruházás is. Az átemelő kivitelezése egyébként elindult. Folyamatos egyeztetés zajlik arról, hogyan lehet ennek a forrásait előteremteni, az önkormányzatra eső költségeit pedig csökkenteni (pl. korábban ki nem számlázott bérleti díjjal), illetve több évre elnyújtani. Kérges László kiegészítése szerint egy „háromlábú” szerződés keretében kerül sor erre a beruházásra: a DPMV, az önkormányzat és a vállalkozók között. Arra törekszenek, hogy a legkevésbé terhelje ez az önkormányzat költségvetését, és természetesen felkínálta Jenei Péternek is a dokumentumokba való betekintés lehetőségét.
A költségvetési rendeletet végül a politikai „térképnek” megfelelően két nem és egy tartózkodás mellett fogadta el a testület. A jogszabály jelentőségére tekintettel számoltunk be erről a témáról a megszokottnál részletesebben. A testületi ülés videófelvétele itt látható: https://www.youtube.com/watch?v=0DO0tjejvAI&t=956s
Maguk a számok és a még rendelettervezetet tartalmazó előterjesztés olvasható a maglod.hu oldalon: https://www.maglod.hu/feltoltesek/allomanyok/Dokumentumok/MENUPONTOK/DOKUMENTUMOK/Kepviselo-testuleti%20es%20bizottsagi%20ulesek%20meghivoi%2C%20eloterjesztesei/2025/2025.02.13/01a_k%C3%B6lts%C3%A9gvet%C3%A9s_rendeletettervezettel_EGYBEN.pdf